Laurens van Luin – ‘Duurzaam is juist heel sexy en hip’

Laurens is eigenaar van ManicOrganic, dat staat voor duurzaamheid en lekker eten.

Laurens van Luin - 'Duurzaam is juist heel sexy en hip'

Wie: Laurens van Luin
Bedrijf: ManicOrganic
Wat: Duurzame cateraar

Wat doe jij op het vlak van duurzaamheid in Den Haag?

“Vanuit mijn onderneming probeer ik alles duurzaam aan te pakken. Het begint al met het interieur. De tafel is van steigerhout, het tapijt is gerecycled, en eigenlijk alles is hergebruikt. We werken natuurlijk met duurzame producten voor onze gerechten, we gebruiken duurzame verpakkingen en onze bus rijdt op groen gas.

Dit doen we wel allemaal vanuit een eigentijdse, hippe benadering. Onze gerechten moeten er goed uitzien. Dat is onze core business. Als ons product niet goed is en er niet lekker uit ziet, dan verkopen we niet goed. Het totaalplaatje moet kloppen. We willen anderen inspireren duurzaam te eten, en laten zien dat duurzaam juist heel hip en sexy is.

Je kan er ook een goede business mee draaien. Ik moedig mensen aan om juist vanuit je empathie te ondernemen. Als mensen het zo benaderen dan weten ze wel wat goed is.

Toen ik 26 was had ik echt een wake-up call. Ik had de Hotelschool gedaan en toen kreeg ik de diagnose kanker. Het was al uitgezaaid. Ik heb twee jaar aan de zijlijn gezeten en gevochten tegen deze ziekte. Ik heb toen tegen mezelf gezegd: als ik beter ben, dan wil ik ondernemen en de wereld elke dag een mooiere plek maken. Dit is waar ik voor sta en dit is wat ik wil doen. Ik weet hoe je veel kan doen met weinig. Hierin vind ik kracht om mensen te inspireren en zelf iets moois te doen.”

Met wie werk je samen op het gebied van duurzaamheid in Den Haag?

“Ik werk samen met Duurzaam Den Haag en ANNA Vastgoed. Daarnaast heb ik weleens met Den Haag FM samengewerkt. Ook heb ik een aantal prijzen gewonnen en daardoor al een aantal keer in ‘t Jamie Oliver Magazine gestaan. Daarnaast ben ik weleens geïnterviewd door lokale media over voeding, trends en duurzaamheid.

Ik heb verder weleens nagedacht om buiten het festivalseizoen duurzame consultancy te geven aan startups. Ik wil deze mensen graag helpen. Zo heb ik geprobeerd om met innovatieve en jonge bedrijven een netwerkclub op te zetten, maar dat is helaas niet gelukt. Ondernemers zitten veel op de uitvoering en zijn dus al druk bezig met het ‘doen van dingen.’ Hierdoor is er weinig interesse voor zo’n actieve netwerkclub.”

Wat is je ambitie voor de toekomst op het vlak van duurzaam ondernemen?

“Een tweede foodtruck en mijn internationale kookvlog staan voor dit jaar op de planning. Ik zou ook graag zien dat we het foodtruck concept kunnen realiseren binnen Den Haag. Dit kan bijvoorbeeld door een Store in Store concept of op een locatie waar veel voetverkeer is. Daar gewoon mooi en lekker eten maken met invloeden vanuit streetfood en haute cuisine. Dat zou tof zijn.

Ik zou eigenlijk voor onze duurzaamheid wel willen dat ik naar de grotere Haagse events word gehaald. We doen het overal goed, winnen prijzen, maar op de Haagse Festivals staan we nog niet. Er valt in het belang van duurzaamheid in Den Haag nog veel te doen op het gebied van exposure en verbinding.

Daarnaast blijf ik reizen om nieuwe impulsen en inspiratie voor nieuwe gerechten op te doen. Dit maakt mij een completer en mooier mens en een betere versie van mezelf. Ik leer via deze reizen om te oordelen vanuit andere invalshoeken.”